Hodepine og migrene

Spenningshodepine er den vanligste formen for hodepine. Noen har hodepine innimellom, mens andre har en kronisk eller langvarig hodepine. Årsaken til hodepine henger sammen med økt spenning i hode- og nakkemuskulaturen. Man kan selv
kjenne smerte når man trykker ved tinning, i kjevemuskulatur samt i skulderpartiet.
Hodepinen oppkommer oftest utover arbeidsdagen, eller under eller etter en veldig stressende periode. Om man biter tenner kan man også våkne med hodepine. Er derimot hodepinen av en ny karakter, og veldig intensiv burde man kontakte lege.
Smerten beskrives ofte som et bånd over pannen eller tinningen. Visse har også smerten i bakhodet og ned mot nakken.
Hodepinen kan være pressende eller trykkende samt også en diffus smerte over hodet. Svimmelhet ved hodepinen er vanlig. Det er oftere kvinner enn menn som lider av denne typen hodepine.

Hva kan man gjøre selv?
  • Bytte til en lavere pute
  • Gå ut i naturen eller trene
  • Få et bedre søvnmønster
  • Avspenningsteknikker
  • Biteskinne (fås hos tannlege) om man biter tenner.

Behandlingen på Ryggakutten for hodepine og migrene går ut på å rette opp funksjonen på ryggrad og bekken og minske spenninger i muskulaturen. En godt fungerende rygg er et godt grunnlag for en hodepine-fri hverdag. Teknikker vi ofte bruker er manipulasjon med og uten 'drop-teknikk', mobilisering, spesifikk muskeltøy og triggerpunktsbehandling med og uten nåler. Vi har hjulpet mange til en bedre, hodepine-fri hverdag!

Etter behandlingen er avsluttet lønner det seg å trene for å opprettholde god funksjon i hele ryggraden. Så å si all trening er bra trening, så lenge treningen ikke gir deg smerte. Kontinuitet er viktig, så begynn med en treningsform som du trives med og som du enkelt får til. Da er sannsynligheten større at du fortsetter. Det er viktig å ha sterk dyp stabiliserende rygg-og-mage muskulatur. Se under fliken 'Øvelser / selvhjelp' for noen fine øvelser som går både på å opprettholde funksjonen i ryggraden og sterke muskulaturen.
Hodepine og migrene er for den utsatte ekstremt plagsomt. Årsakene varierer, så også behandlingen. 'Andre årsaker' som nedsatt syn bør utelukkes. En vel fungerende ryggrad og bekken gir bedre forutsetninger for en hodepine-fri hverdag. På Ryggakutten har vi lang erfaring med behandling som retter opp ryggrad og bekken, og for mange har det god effekt. Prøv å finne ut hva som trigger hodepinen / migrenen. Skriv dagbok når du har vondt og hva du har spist, stressnivå, treningsforhold, søvnmengde og andre faktorer som kan påvirke. Se om du kan kartlegge hva som gjentar seg, og prøv å minimere utløsende triggere.

Eksempel på vanlige triggere:

  • Stress, fysisk og psykisk
  • Alkohol, spesielt rødvin
  • Sjokolade
  • Sitrusfrukter
  • Kaffe
  • Høyt blodtrykk
  • Menstruasjon
  • P-piller
  • Uregelmessige måltider
  • Sterk lukt
  • Væromslag

Still deg selv disse tre spørsmål:

  1. Blir du lys ømfintlig under hodepine?
  2. Har hodepinen ført til fravær på jobb, skole eller sosiale arrangement de siste tre månenene?
  3. Blir du kvalm eller uvel når du har hodepine?
Dersom du svarer ja på to eller tre spørsmål er det stor sannsynlighet for at du har migrene. Hvilke medisiner som er effektive er individuelt. Noen har god hjelp av reseptfrie legemidler som Paracet og Ibux, andre trenger reseptbelagt anfallmedisiner, såkalte triptaner.

Mange opplever 'drop-teknikk' som mye mer behagelig måte å få justert nedsatt funksjon i nakken på. Med 'drop-teknikk' brukes mye mindre kraft siden hastigheten er veldig høy, et prinsipp som er velkjent for mange (F=ma). Sammenlignet med mange andre manipulasjonsteknikker er det bedre forutsetninger for å få en høyere hastighet i beveglesen, og da kan man bruke mindre kraft for å få samme resultat. Se video.
<center><h2>Online Timebestilling</h2></center>

Online Timebestilling

<center><h2>Kontakt</h2></center>

Kontakt

<center><h2>Behandling</h2></center>

Behandling

<center><h2>Referanser</h2></center>

Referanser