Hopp til innhold

Blogg

Justering av atlas med 'toggle-recoil'

Hodepine og nakkesmerter, Ryggsmerter og prolaps

17. januar 2018

Alle nerver som går ut til kroppen kommer fra hjernen og går gjennom nakken og videre ut i kroppen. Hvis funksjonen er nedsatt i den øverste nakke-virvelen, atlas, så kan det få konsekvenser ut i hele kroppen.  I romjulen var jeg på kurs i Sverige hos en amerikansk kiropraktor som heter Dr. Walter Sanchez. Han lærte oss som var på kurset en teknikk på å justere atlas som kalles for ‘toggle- recoil’. Også her brukes en spesiell ‘drop-benk’ som jeg gjør ellers også, som gjør at behandlingen ikke er ubehagelig. Med hjelp av drop-benken kan man lettere øke hastigheten sammenlignet med mange andre teknikker og da oppnår man samme effekt med en lavere kraft.

Dr. Sanchez mener at smerte er en liten del av alt det man kan bli kvitt med ‘toggle-recoil’, og at helsen generelt kan bli bedre av jevnlig behandling. Han har ekstremt mange pasienter hver dag, og bruker kun noen minutter på hver. Jeg antar at han har gode resultater siden pasientene anbefaler ham videre og kommer tilbake.  Jeg mener det er opp til hver enkelt hvor ofte men ønsker å gå på behandling, og at mange andre faktorer som for eksempel fysisk aktivitet, søvn og kosthold er vel så viktige. Denne behandlingen kan være en hjelp på veien for mange for en bedre helse, men man kan også påvirke mye selv.

Dr. Sanchez mener at når man har justert atlas på riktig måte, så får hele koppen et bedre forhold og fungerer bedre. Mange låsninger (nedsatt funkjson i ryggraden) i resten av kroppen blir borte etter toggle-recoil-justering fordi det er den overordnede låsningen, og når den slipper blir ‘alt’ annet bra. Når noe høres ut til å være for bra for å være sant så er det jo sjelden sant, men faktum er at jeg nå har jobbet med denne teknikk som del av behandlingen i noen uker, og resultatene har vært veldig bra! Jeg har fortsatt ca. 30 min behandlingstid, og undersøker fortsatt hele ryggrad og bekken som tidligere men oppnår ofte smertereduksjon for pasienten raskere.

Naprapat Anna Våge

 

 

 

Hodepine og nakkesmerter

Hodepine og nakkesmerter

23. oktober 2017

NAKKESMERTER: 80% av befolkningen vil på ett eller annet tidspunkt i livet få en eller annen form for muskel, nerve eller skjelettlidelser. Nakkesmerter er vanlig. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock

Nakkesmerter - noe som rammer svært mange nordmenn. Trim og aktivitet er det viktigste for å forebygge.
Skrevet av Gro Rognmo
Mandag 29. February 2016
Oppdatert dato: Onsdag 7. desember 2016
Svært mange nordmenn er plaget av nakkesmerter. For noen kommer det akutt, gjerne etter perioder med mye stress, for andre er det blitt en nærmest kronisk tilstand. Og stikkord når det gjelder "de vanlige" nakkesmertene, altså de som ikke skyldes en skade, er nettopp disse: Stress, overbelastning og feilbelastning.



Men årsakene til nakkesmerter kan være mange.

- I mange tilfeller er det mange enkeltfaktorer som virker sammen. Både mekaniske belastninger og spenningstilstander i muskler er vanlige årsaker, forklarer Lommelegens nevrolog Mirza Jusufovic. Man anslår at omtrent tre prosent av befolkningen oppsøker lege med nakkelidelse som hovedproblem i løpet av ett år - flest kvinner. Kvinner er spesielt overrepresentert når det gjelder kroniske nakkesmerter.

Dette er de vanligste årsakene til nakkesmerter, forklarer Mirza Jusufovic:

  1. Stramme muskler skyldes gjerne arbeidsbelastning, stress eller psykososial belastning og/eller synsproblemer
  2. Kan skyldes slitasje i nakkeryggsøylen eller et forbigående kink
  3. Nedsatt bevegelighet i ett eller flere av leddene i nakken
  4. Skiveprolaps - en sprukken mellomvirvelskive som trykker på nervene
  5. Slitasjeforandringer (spondylose) i nakkesøylen
  6. Mindre vanlig: leddgikt, Bekhterevs sykdom, reumatisk muskelbetennelse (polymyalgia reumatika)

Slik arter smertene seg

- Smertene stråler ofte fra nakken til naboområder som hode, skulder og arm, forklarer Jusufovic. Tabellen viser hvilke type smerter som kjennetegner de forskjellige tilstandene/årsakene:

Tilstand
(se nummererte punkter i avsnitt ovenfor)
Symptomer
Tilstand 1, 3
Diffuse, brennende smerter, oftest lokalisert på begge sider i nakken og skuldrene, ofte ledsaget av diffus hodepine

Tilstand 4
Akutt eller langsomt med gradvis innsettende symptomer. Kan gi utstrålende smerter og nummenhet og prikking ut i hendene

Tilstand 5
Nedsatt aktiv og passiv bevegelighet ved alle nakkebevegelser. Gir i seg selv ingen eller bare moderate plager i form av dumpe smerter i nakken med utstråling til skuldrene og øvre del av armene. Mange nakkesmerter starter akutt, og blir som regel bedre etter et par dager. Da kjennes nakken øm og vond, særlig ved bevegelse. Smerten kan stråle ut til hode og skuldre. Hvis armen eller hånden føles nummen og svak bør du sannsynligvis oppsøke legen din, da dette kan skyldes en prolaps. Dette vil legen finne ut.

- Ved mistanke om skiveprolaps, eller ved tilstander som ikke blir bedre tross legens råd og behandling, kan henvisning til spesialist være aktuelt. I noen få tilfeller kan det være aktuelt med operasjon, særlig personer ved store prolapser og personer som har lammelser i armen (klart svekket kraft ved bestemte bevegelser), sier Jusufovic. For mange vil det være nødvending med smertelindring, som for eksempel paracet eller ibuprofen.
- Avlastning med nakkekrage kan kanskje også hjelpe litt, hvis den bare brukes i perioder. Men egentrening er nok den aller beste behandlingen. Det synes som om det å være aktiv er viktigere enn type trening, sier nevrologen.
Flere typer nakkesmerter kan bli kroniske. Derfor er det viktig å oppsøke lege.


- Det antas at feilbelastning over tid, statisk belastning, stress, traumer , ulykker eller fall - og lite fysisk aktivitet er de vanligste årsakene til nakkesmerter. Stress både fysisk og psykisk påvirker muskel, nerve og skjelettsystemet, men foreløpig er det forsket lite på dette, sier Lommelegens kiropraktor, Helen Ditlev-Simonsen. Kiropraktoren tror den økende graden av nakkesmerter kan ha sammenheng med den økende bruken av skjermer - på alle mulige måter.
- Vi er den nye I-generasjonen, som sitter altfor mye med nettbrett, pc og telefon, og da sitter vi foroverlutet med nakken, i det som kalles fleksjon over tid. Dette er ingen god stilling, heller ikke en naturlig stilling for nakken. Optimalt skal vi sitte med øynene rett frem mot skjermen, verken se ned eller opp eller til siden, sier kiropraktoren. Kjenner du deg igjen? Vi er vel flere som har sittet i sofaen krumbøyd over en liten skjerm, mens vi heiser skuldrene samtidig som vi luter nakken. Eller sittet foran en skjerm på kontoret uten å tenke over sittestilling - og hvor skjermen er plassert i forhold til blikket. Og stress - det er altså en av nakkenes verste fiender - gir nakkesmerter.


Sørg for godt utstyr
- De mest utsatte er mest sannsynlig de med lite eller feil aktivitetsnivå, i tillegg til mye stress. Jeg ser at de som sitter mange timer foran skjerm, og de med høyt stressnivå, oftere kommer til behandling enn de som er mer aktive og trener regelmessig, sier Ditlev-Simonsen.
Og her danner det seg gjerne en vond sirkel: Stress kommer ofte av for mye jobbing - da kan det blir mindre tid til trening eller fysisk aktivitet. Og man får mindre overskudd. Og hva gjør man når man er sliten etter en lang dag på jobben? Mange drar hjem og ser på tv - med smarttelefon, nettbrett eller pc i fanget.
- Bærbare pcer, smarttelefoner og Ipad er noe av det verste for nakken. Jobber man mye på disse bør man ha ett eksternt tastatur, og sette pcen eller skjermen oppå noe som gjør den litt høyere. Da ser øynene rett frem, og man sitter ikke med nakken bøyd forover hele tiden, sier Ditlev-Simonsen.
Nakkesmerter arter seg på mange forskjellige måter, og siden smerte er subjektivt er det et vanskelig område å forske på.
- Noen har et jevnt ubehag i nakken som forverres ved lite aktivitet - andre igjen har smerter som forverres med aktivitet. Her er vanskelig å finne en fasit. Men i de aller fleste tilfellene vil nakkesmertene gå over, sier kiropraktoren.

Slik kan du forebygge nakkesmerter:
Nok søvn
Stressmestring
Riktige - og varierte - bevegelser og trening
Riktig arbeidsstilling - unngå ensformige arbeidsstillinger
Yoga eller mer tidkrevende øvelser
Hverdagstrim - litt mer bevegelse hver dag. Ta deg tid til tøy og strekk noen sekunder/minutter per dag.
Viktig å være i aktivitet
Kilde: Kiropraktor Helen Ditlev-Simonsen og nevrolog Mirza Jusufovic

Share on Facebook